ATHENS - GREECE. Sekurang-kurangnya 21 maut dalam dua kejadian berasingan melibatkan bot karam yang membawa migran dan pendatang di dua kepulauan di sini.
Berpuluh dilaporkan selamat serta operasi mencari dan menyelamat sedang giat dijalankan untuk mencari mangsa yang masih terselamat.
Dalam insiden tersebut, bot kayu yang membawa 48 orang karam di kepulauan Farmakonisso, timur Aegean.
40 mangsa berjaya berenang ke daratan manakala pihak berkuasa menyelamatakan seorang kanak-kanak perempuan dan menemui tujuh mayat dalam laut.
Beberapa jam selepas kejadian, sebuah lagi bot kayu turut karam ke kepulauan Kalolimnos, selatan Farmakonissi.
Walaubagaimanapun jumlah mangsa yang menaiki bot berkenaan tidak dapat diketahui.
Memetik AP, pengawal pantai menyelamatkan 26 orang dan menjumpai 14 mayat sementara kapal pengawal pantai, helikopter dan bot persendirian dikerah untuk mencari mangsa yang terselamat.
Pihak berkuasa berkata, jumlah mangsa yang  berada dalam bot adalah dianggarkan di antara 40 hingga 70, namun tidak mengetahui secara jelas jumlah mangsa yang masih hilang.
Greece menjadi pintu utama kemasukan pendatang yang melarikan diri dari perang dan kemiskinan untuk masuk ke negara Eropah.
Lebih 800,000 migran memasuki Grece pada tahun lepas menggunakan bot melalui pulau-pulau di Greece dari pantai Turki dan beratus - ratus dilaporkan meninggal dunia
.