Search This Blog

Thursday, March 20, 2014

Data simulator dipadam


Malah beliau menegaskan juruterbang, kru dan penumpang pesawat itu tidak bersalah selagi belum dibuktikan bersalah. 
Berikut sedutan sidang media harian yang diadakan di Hotel Sama Sama, semalam. 
Foto
KELUARGA melihat KD Kasturi dan KD Lekiu berlepas di Jeti Operasi Pangkalan Tentera Laut Diraja Malaysia Lumut.
Perkembangan operasi mencari dan menyelamat (SAR) MH370 di dua Koridor Utara dan Selatan 
Operasi SAR kini lebih bersifat antarabangsa di mana fokus kami kekal iaitu meneruskan carian pesawat MH370. 

Kami kini sedang mengecilkan skop carian di koridor berkenaan dengan meneliti maklumat satelit termasuk menganalisa data radar, meningkatkan aset di laut dan udara serta meningkatkan kepakaran berkaitan teknikal. 

Operasi SAR kini lebih mencabar kerana membabitkan urusan diplomatik serta berkaitan aspek teknikal dan logistik. 

Pada masa sama, pasukan teknikal utama dipecahkan kepada tiga kumpulan di mana pasukan diplomatik diketuai Menteri Luar Malaysia, pengurusan kerahan aset dan logistik pula diketuai Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dan keseluruhan pusat operasi diketuai Jabatan Penerbangan Awam (DCA). 

Selain itu, secara lisannya semua 26 negara yang terbabit di kawasan operasi SAR sudah bersetuju menyokong operasi itu. 

Malah, Malaysia juga sudah menulis surat rasmi kepada semua negara itu bagi meminta sokongan berkenaan. 

Jumlah aset yang dijanjikan sebelum ini juga sedang dalam proses pelepasan kebenaran diplomatik untuk memulakan operasi. 

Sebaik saja mereka menerima pelepasan rasmi, kami akan mempercepatkan penghantaran aset ke lokasi carian di koridor berkenaan. 

Saya juga ingin sahkan kami sudah menerima beberapa maklumat data radar daripada beberapa negara, namun tidak boleh didedahkan buat masa ini. 

Saya merayu kepada semua negara berkaitan untuk terus secara sukarela berkongsi sebarang maklumat yang boleh membantu operasi SAR. 

Saya baru berjumpa dengan delegasi dan pasukan teknikal dari Perancis, pagi tadi (semalam). 

Mereka mempunyai pengalaman dalam tragedi pesawat Air France yang mengambil masa dua tahun untuk menemui kotak hitam. 

Pengalaman mereka akan membantu kita buat keputusan selanjutnya. 

Saya juga sudah bercakap dengan laksamana dari China dan mereka cuba untuk mengenal pasti kelengkapan sesuai membantu kita dalam operasi ini. 

Pakar Perancis yang saya temui menyatakan penemuan kotak hitam penting dan kelengkapan canggih digunakan boleh membantu. 

Setakat ini, negara yang boleh membantu di Koridor Selatan Australia dan Indonesia. 


Dapatkan akhbar Harian Metro untuk berita selanjutnya
Artikel ini disiarkan pada : 2014/03/20

No comments:

Post a Comment