Search This Blog

Wednesday, November 13, 2013

22 pengawal milik MyKad palsu ditahan


Kuala Lumpur: Seramai 22 pengawal keselamatan warga Filipina ditahan kerana memiliki MyKad palsu dalam serbuan di sebuah pangsapuri di SS8, Kelana Jaya, di sini, awal pagi tadi.

Serbuan dilakukan Bahagian Siasatan dan Penguatkuasaan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) Putrajaya dengan kerjasama Jabatan Imigresen Putrajaya hasil maklumat awam dan risikan.
Pengarahnya, Wan Zakaria Wan Awang berkata, serbuan jam 1 pagi itu mensasarkan lapan rumah di dua blok pangsapuri berkenaan yang dipercayai dijadikan asrama pengawal keselamatan terbabit oleh majikan mereka.

"Bagaimanapun, hasil maklumat awam dan risikan mendapati kebanyakan pengawal keselamatan yang tinggal di sini menggunakan MyKad palsu. Kita percaya, mereka mendapatkan MyKad itu dari sindiket tertentu.


"Hasilnya, 22 pengawal keselamatan termasuk lima wanita ditahan kerana memiliki MyKad dan kononnya berasal dari Sabah. Namun, semakan JPN membongkarkan MyKad dimiliki mereka adalah tidak wujud dan ada juga yang ditukar gambar," katanya kepada pemberita sebaik tamat serbuan.


Menurutnya, semua yang ditahan akhirnya mengaku warga Filipina dan membeli MyKad itu dengan bayaran RM300 hingga RM500.

No comments:

Post a Comment