Search This Blog

Wednesday, June 27, 2012

Isteri derita suami ketagih syabu

Isteri derita suami ketagih syabu
Haliza
BANDAR TUN RAZAK - Seorang isteri sudah tidak sanggup lagi menanggung derita hidup setelah suaminya terjebak dengan penagihan syabu.

Haliza (bukan nama sebenar), 42, berkata, pelbagai usaha dilakukan untuk menjauhkan suaminya daripada barang terlarang itu, namun semuanya sia-sia.

“Suami saya sudah lama ketagih syabu. Walaupun sudah dikurniakan lima anak, suami saya masih lagi tidak dapat meninggalkan ketagihannya itu.

“Saya sudah putus asa untuk menjauhkan suami daripada barang tersebut kerana saya sedar, sekali sudah terjebak, memang sukar untuk ditinggalkan,” katanya kepada Sinar Harian.

Haliza berkata, demi anak anak, dia masih bersabar dengan masalah ketagihan suaminya walaupun hidupnya terseksa.

“Kalau suami saya ambil barang itu (syabu), dia memang akan menjadi rajin dan boleh tak tidur selama beberapa hari. Namun bila kesannya hilang dan tiada duit untuk beli barang tersebut, dia akan malas bekerja, selalu tidur, malah mudah mengamuk,” katanya.

Dia justeru merayu kepada pihak berwajib supaya prihatin dengan masalah penagihan syabu di Wilayah Jengka yang dikatakan semakin berleluasa.

Pengerusi Belia Majlis Belia Felda Malaysia (MBFM) Felda Jengka 19, Khairy Azly Kassim berkata, pelbagai pihak perlu memainkan peranan bagi menangani masalah itu.

Selaku pengerusi belia sendiri, saya juga sering mengadakan program yang melibatkan Agensi Antidadah Kebangsaan (AADK).

“Namun sambutan yang diterima agak mengecewakan. Pada pendapat saya perlu ada jalan yang lebih berkesan untuk mengatasinya,” katanya.

Sehubungan itu, beliau memohon pihak berwajib melakukan pantauan ke setiap tanah rancangan Felda, selain meminta pemimpin di setiap kawasan prihatin dengan masalah itu yang kini semakin membimbangkan.

1 comment:

  1. salam silaturrahmi...

    entri ni memang berkaitan dgn meningkatnya masalah sosial dlm masyarakat..terutama skali kalangan remaja.. kesian sangat bila tengok bdk2 remaja ni mcm tiada haluan hidup.. bknnya tiada pegangan agama tp disebabkan pengaruh rakan sebaya dorg ni terjerumus dlm jurang ni.. ada jg sy dengar2 org bkata2.. sebenarnya ada dalang petualang yg suka sogok bdk2 ni utk try "benda" tu.. memang petualang la dorg ni. suka tgk anak2 bangsa rosak binasa huhu..

    persoalannya...cmna kita nak bawa dorg blk ke pangkal jalan??aduhh..apalah kemampuan diri apatah lg puan haliza sbg seorang wanita.. camana lah ye nak mbantu mereka yg dah tersasar ni??apatah lg kalu terjadi pada kalangan keluarga sendiri huhu.. BERAT MATA MEMANDANG..BERAT LG BAHU YG MEMIKUL...

    ReplyDelete