Search This Blog

Saturday, October 15, 2011

Ibu terpaksa heret anak



SH:
TAMAN MEGAH RIA – Bau hangit dan api yang menyala secara tiba-tiba di tingkat atas rumah mengejutkan seorang ibu yang ketika itu sedang menonton televisyen bersama dua anaknya di tingkat bawah rumah.

Api yang mula marak di tingkat atas disusuli dengan asap tebal dan jeritan dari jiran sebelah menyedarkan Duli Gayan, 26 yang tergamam dengan kejadian yang berlaku secara tiba-tiba itu.

Dia akhirnya bertindak pantas mendukung anak bongsunya berusia dua tahun dan mengheret anak keduanya berusia tujuh tahun berlari keluar daripada rumah untuk menyelamatkan diri.

“Saya mendukung anak bongsu yang berumur dua tahun dan mengheret anak kedua yang berumur tujuh tahun lari keluar rumah selepas melihat asap tebal mulai memenuhi ruang rumah.

“Pada mulanya saya panik sebaik melihat api sedang marak di bahagian tingkat atas rumah, tetapi lega kerana kami bertiga selamat,” katanya kepada Sinar Harian.

Katanya, ia adalah kejadian pertama kali yang dialaminya sepanjang 11 tahun menyewa di rumah terbabit.

Tiga beranak itu antara 14 mangsa kebakaran yang melibatkan tiga buah rumah di Jalan Gelam 11, dekat sini, semalam.

Seorang lagi mangsa, Regina Jamang berkata, dalam keadaan kelam-kabut, dia menyelamatkan diri dan anak-anak dan bernasib baik kerana sempat mengejutkan anak sulungnya yang sedang tidur.

Menurutnya, bunyi bising di luar rumah dan jeritan minta tolong jiran mengejutkannya sekeluarga yang sedang menjamu selera di ruang dapur rumah.

“Ketika keluar menjenguk di luar rumah, saya terkejut sebaik melihat api sedang marak membakar rumah sebelah dengan kepulan asap tebal membuatkan saya teriak menyuruh anak-anak keluar rumah.

“Saya berterima kasih kepada anggota bomba kerana cepat tiba sehingga api tidak sempat merebak dan memusnahkan keseluruhan rumah kami,” katanya sambil menarik nafas lega.
'via Blog this'

No comments:

Post a Comment