Search This Blog

Monday, September 26, 2011

Rayu suami pulangkan anak



AYER KEROH - Seorang wanita merayu agar suaminya memulangkan tiga anak kandungnya yang dipercayai dilarikan ke Sabah selepas berlaku konflik dalam rumah tangga mereka.

Ibu terbabit yang hanya mahu dikenali sebagai Nana, 36, berkata, suaminya merupakan seorang kakitangan awam melarikan tiga anaknya berusia 4, 6 dan 7 tahun daripada pangkuannya sejak Mac lalu.

“Suami melarikan tiga anak saya di rumah ayahnya di Sabah dan meninggalkan mereka di sana untuk dipelihara keluarganya, sebelum kembali semula ke negeri ini.

“Sejak anak-anak dibawa lari, saya sering merindui mereka. Tapi, saya tak mampu untuk ke Sabah dan membawa mereka pulang ke sini kerana masalah kewangan,” katanya ketika ditemui Sinar Harian, semalam.

Nana ditemui selepas membuat aduan di Pusat Perkhidmatan Barisan Nasional Melaka (Pembela BN) di Ayer Keroh, dekat sini semalam.

Sementara itu, Nana berkata, anak-anaknya yang ditinggalkan di Sabah sering bertanya mengenai dirinya, selain sering memegang gambarnya setiap hari.

“Malah, kakak ipar juga meminta saya ke sana mengambil anak-anak kerana terlalu kasihan melihat mereka yang terlalu merindui saya.

“Paling kerap bertanyakan saya ialah anak bongsu yang berusia 4 tahun itu,” katanya.

Menurut Nana yang bernikah dengan suaminya di Thailand pada 2006, perbua�-tan suaminya itu membawa lari anak-anak bukan kali pertama, sebaliknya sudah tiga kali berlaku.

“Sebelum ini, suami pernah membawa lari anak-anak dan menempatkan mereka di rumah kakak dan adiknya di Puchong, Selangor dan Pahang. Namun, saya berjaya mengambil mereka semula,” katanya sambil memberitahu dia sudah memfailkan tuntu�-tan di Mahkamah Tinggi Syariah bagi menuntut hak memelihara tiga anaknya.

Malah, katanya, suaminya yang mengambil dadah serta minum arak itu sering memukul dan menumbuknya.

Sementara itu, Pengarah Pembela BN, Amir Hamzah Abd Aziz berkata, pihaknya akan membawa perkara berkenaan ke pengetahuan ketua jabatan tempat suami Nana bekerja supaya dapat menasihatkan lelaki tersebut memulangkan tiga anaknya ke pangkuan ibu mereka.

“Saya juga akan membawa sijil nikah Thailand milik Nana ke Jabatan Agama Islam Melaka (Jaim) untuk mendapatkan mengesahkan bagi memudahkan urusannya pada masa depan, selain bekerjasama dengan Ahli Parlimen di Sabah untuk membantu kos membawa pulang kanak-kanak tersebut ke negeri ini,” katanya.

No comments:

Post a Comment