Search This Blog

Monday, May 9, 2011

Along tiru logo bank terkemuka



POSTER  along yang cuba memperdaya pelanggan dengan meniru warna dan mengubah ejaan sebuah bank  sekitar Bangi.
POSTER along yang cuba memperdaya pelanggan dengan meniru warna dan mengubah ejaan sebuah bank sekitar Bangi.

BANDAR BARU BANGI: Taktik along mempengaruhi orang ramai supaya membuat pinjaman kewangan dengan mereka tidak pernah ‘padam’ termasuk yang terbaru meniru logo sebuah bank terkemuka di negara ini.

Selain menggantung poster bertajuk “pinjaman wang berlesen” atau “pinjam tanpa penjamin, blacklist (senarai hitam) pun boleh”, mereka membuat promosi terbaru dengan memasang poster “Maybonuk”, di sekitar kawasan strategik di daerah ini.
Jika dilihat sekali imbas, sesiapa saja akan menganggap iklan terbabit sebagai “Maybank” kerana terkeliru dengan apa yang ditulis pihak berkenaan iaitu Maybonuk.
Iklan terbabit juga meniru warna dan mengalihkan beberapa huruf dari ejaan sebenar bank terkemuka itu, selain mempamerkan kiraan bayaran bulanan yang perlu ditanggung peminjam bagi menarik perhatian.

Pada poster terbabit, juga dicatatkan jumlah pinjaman serendah RM10,000 dan setinggi RM200,000 dengan bayaran ansuran sehingga tiga tahun selain mengenakan caj yang murah bagi meraih pelanggan.

Sentral yang menghubungi nombor tertera di iklan terbabit dimaklumkan peminjam tidak perlu bimbang kesahihan pinjaman yang diberi kerana mendakwa mereka berlesen dan hanya menguruskan pinjaman kepada yang layak dengan memprosesnya dalam tempoh sehari saja.

Seorang penduduk, Hakimah Zainol, 24, berkata isu iklan pinjaman kewangan oleh along seperti tiada kesudahan kerana sehingga kini semakin banyak dilihat ditampal di mana-mana saja tanpa tindakan diambil pihak berkuasa tempatan (PBT).
“Majlis Perbandaran Kajang (MPKj) seharusnya serius menurunkan iklan terbabit yang bergantungan di sekitar kawasan pentadbiran mereka bagi mengelak pengguna terpedaya dengan skim yang diiklankan.

“Pihak Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) juga perlu menyenarai hitamkan nombor telefon yang turut disertakan pada iklan terbabit bagi menyekat kegiatan itu berleluasa,” katanya.

Beliau percaya iklan itu boleh mempengaruhi mereka yang terdesak terutama peniaga dan penjaja kecil bagi membuat pusingan modal perniagaan mereka.
bharian

No comments:

Post a Comment