Search This Blog

Sunday, March 20, 2011

9 menyamar warga tempatan





PETALING JAYA – Helah seorang warga Indonesia yang mendakwa warga tempatan terbongkar selepas Jabatan Imigresen Selangor mendapati tiada parut suntikan BCG di tubuhnya dalam serbuan di pusat jagaan orang tua di sini baru-baru ini.:

Timbalan Penolong Pengarah Penguat kuasa Jabatan Imigresen Selangor, Kamal Bahrin Atan berkata, dalam serbuan kira-kira jam 3 petang itu, pasukan 15 penguat kuasa itu menahan empat lelaki warga Pakistan yang menyamar sebagai pelawat serta melakukan kerja amal.

Katanya, kesemua warga asing itu berusia lingkungan 20 hingga 50 tahun ditahan kerana melakukan pelbagai kesalahan, antaranya menyalahgunakan pas, tinggal lebih masa serta tiada dokumen perjalanan.

Menurutnya, wanita yang bekerja sebagai kerani di pusat jagaan itu mendakwa menetap di Klang.

“Wanita itu gagal menunjukkan dokumen surat pengenalan.

“Hasil siasatan lanjut, kita mendapati dia dipercayai bukan warga tempatan berdasarkan tiada parut suntikan BCG malah tinggal lebih masa,” katanya selepas operasi berkenaan.

Menurutnya, empat warga Pakistan itu cuba mengaburi Imigresen dengan mendakwa kononnya berada di pusat jagaan itu untuk melawat serta melakukan kerja amal.:

Bagaimanapun, helah itu gagal selepas Imigresen memeriksa dokumen mereka dan mendapati kesemuanya bekerja di pusat itu.

Sementara itu, Imigresen menjalankan serbuan pada hari yang sama di sebuah restoran berhampiran bangunan Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ).

Menurutnya, dalam serbuan kira-kira jam 1 tengah hari itu, Imigresen menahan empat pekerja warga asing termasuk seorang lelaki.

“Mereka cuba melarikan diri tetapi berjaya diberkas. Bagaimanapun, tiga pekerja dipercayai warga asing meloloskan diri.

“Pengusaha restoran itu mendakwa mengarahkan pekerjanya supaya tidak melarikan diri sekiranya premis itu diperiksa,” katanya.

No comments:

Post a Comment