Search This Blog

Saturday, January 8, 2011

Rumah tanpa bekalan elektrik

SH: "

KAMPUNG SUNGAI TIMAH - Sebuah keluarga di sini, terpaksa tinggal di rumah pusaka yang uzur tanpa bekalan elektrik disebabkan kekangan hidup.

Ketua keluarga, Azhar Musa, 29, berkata, dia tidak dapat memasukan bekalan elektrik ke rumah itu kerana keadaan kediamannya yang tidak mengizinkan.

Menurutnya, dia tidak mampu memperbaiki rumah itu kerana hanya bekerja mengambil upah di Felcra dengan pendapatan yang tidak menentu.

'Saya dan isteri, Zaiton Ali, 28, bekerja di Felcra dengan pendapatan sebanyak RM18 sehari.

“Wang yang diterima hanya cukup untuk membeli perbelanjaan harian sahaja menyebabkan hasrat untuk memperbaiki rumah tidak dapat dilakukan,” katanya ketika ditemui Sinar Harian.

:Azhar berkata, keadaan rumahnya sangat teruk menyebabkan dia tidak berani menyambungkan bekalan elektrik ke kediaman itu.

Menurutnya, kayu-kayu pada dinding rumah sudah reput dan atapnya pula bocor di sana-sini menyebabkan mereka hanya boleh mendiami rumah di bahagian tengah sahaja kerana bahagian lain hanya menanti masa untuk roboh.

“Masalah ini sudah berlarutan sejak dua tahun lalui dan pada waktu malam, tiga anak saya, Ahmad Shahrul, 9, Aiman Firdaus, 7, dan Alia Aliana, 4 terpaksa belajar menggunakan lilin kerana tidak ada bekalan elektrik,' katanya.

Azhar berharap ada pihak yang sudi membantu membaiki rumahnya itu demi keselesaan mereka sekeluarga."

No comments:

Post a Comment