Search This Blog

Wednesday, October 13, 2010

Kapal tangki Greece bertembung kontena




2010/10/13

KEADAAN kapal Mindoro yang terbelah selepas pelanggaran dengan kapal kontena menyebabkan bahan api jet tumpah ke laut  di perairan Belanda.
KEADAAN kapal Mindoro yang terbelah selepas pelanggaran dengan kapal kontena menyebabkan bahan api jet tumpah ke laut di perairan Belanda.
THE HAGUE: Sebuah kapal tangki Greece bertembung dengan sebuah kapal kontena 30 kilometer di luar pantai Belanda semalam dan menyebabkan bahan api jet tertumpah di Laut Utara, kata jurucakap Pengawal Pantai. 

Krew kapal Mindoro, b mengepam baki minyak ke dalam bahagian tidak rosak kapal itu, bagi menghentikan kebocoran, kata jurucakap Pengawal Pantai Peter van Oorschot.“Kami mengesan sedikit lapisan tumpahan minyak dalam air, namun ia minimum dan tersejat dengan pantas,” katanya menambah tidak jelas berapa banyak bahan api jet tertumpah ke dalam laut. Angin di luar pantai meniup lapisan minyak jauh dari pantai.“Situasi itu terkawal,” beliau menambah. 

Van Oorschot berkata sebuah bot kawalan tumpahan minyak dalam perjalanan ke kapal tangki itu sebagai langkah berjaga-jaga. Sebuah bot tunda pengawal pantai turut menghala ke tempat kejadian. 

Tiada siapa cedera dalam mana-mana kapal, kata Van Oorschot. 

Mindoro melabuhkan sauh dan menunggu pakar menyiasat sama ada selamat untuknya kembali ke pelabuhan. Lubang sepanjang lima meter kelihatan pada badan kapal itu yang hampir dengan paras air. 
Kapal kontena yang terbabit dalam perlanggaran itu, Jork Ranger dari Cyprus, kembali ke pelabuhan namun tidak mengalami kerosakan teruk. – AP 

No comments:

Post a Comment