Search This Blog

Loading...

Monday, October 3, 2016

Tedung selar 'berehat' tepi tangga


MOHD AZLIM ZAINURY
2 OKTOBER 2016
 Tedung selar 'berehat' tepi tangga

 Tedung selar 'berehat' tepi tangga Tedung selar sepanjang empat meter berjaya ditangkap.
MARANG - Anggota Angkatan Pertahanan Awam Malaysia (APM) Marang di sini, berjaya menangkap seekor ular tedung selar sepanjang kira-kira empat meter yang memasuki rumah penduduk di Bukit Guntong, Binjai Rendah, malam semalam.

Pegawai APM Marang, Mohd Zabri Abd Razak berkata, dua anggota, Mohamad Azman Abdullah dan Muhamad Sharul Anuar Shafie bergegas ke rumah itu setelah menerima panggilan kira-kira jam 10.20 malam.

Menurutnya, penghuni rumah, Tengku Azam Tengku Embong, 32, mengesan ular berbisa itu ‘berehat’ di tepi tangga dalam rumah tersebut.

“Bila ular berada dalam rumah, penghuni rumah ketakutan tambahan jika mereka tak pernah berhadapan situasi sedemikian. Namun ular itu berjaya ditangkap anggota kita dengan menggunakan peralatan khas.

“Kita juga berharap agar penduduk tak mengambil tindakan sendiri bila keadaan sama berlaku ke atas mereka sebaliknya terus menghubungi APM bagi menangani situasi berbahaya seperti itu,” katanya.

Sementara itu, Tengku Azam berkata, bukan mudah menangkap ular liar berbisa masuk ke dalam rumah ketika waktu malam, tambahan jika ia mampu meragut nyawa.

Menurutnya, ular itu dilihat berada di tepi tangga ketika dia masuk ke ruang dapur untuk minum air dan dipercayai reptilia itu datang dari kawasan bukit berhampiran kawasan kampung berkenaan sebelum masuk ke rumahnya.

“Saya bimbang keselamatan isteri dan anak yang ada di rumah lalu terus hubungi APM Marang agar mereka dapat pindahkan ular itu ke tempat lain.

“Menangkap ular berbisa waktu malam bukan senang, hanya yang ada kemahiran tinggi dan latihan khusus saja dapat buat,” katanya.

No comments:

Post a Comment