Search This Blog

Loading...

Sunday, October 2, 2016

Dakwa anak dipukul ketika dalam tahanan


WARTAWAN SINAR HARIAN
2 OKTOBER 2016
Dakwa anak dipukul ketika dalam tahanan

Dakwa anak dipukul ketika dalam tahanan Bapa mangsa menunjukkan dua laporan polis yang dibuat pada 28 dan 30 September lalu.
IPOH – Polis akan menyiasat laporan dibuat seorang bapa yang mendakwa anak lelakinya dipukul sehingga cedera ketika berada dalam tahanan polis selepas diberkas di rumahnya di Taman Malar, 23 September lalu.

Timbalan Ketua Polis Daerah Ipoh, Superintendan Mohd Nor Rasid mengesahkan pihaknya ada menerima dua laporan polis berhubung insiden berkenaan.

“Berikutan itu, kita akan menjalankan siasatan mengenai dakwaan yang dibuat bapa remaja berkenaan,” katanya.

Sebelum itu, bapa kepada remaja berusia 17 tahun itu mendakwa anaknya ditahan sekumpulan anggota dan pegawai polis yang menjalankan Operasi Cantas kerana dipercayai terbabit dalam Geng Guna.

Dia mendakwa, anaknya bersama beberapa tahanan lain dipukul menggunakan beberapa peralatan seperti kerusi besi, paip dan kasut sewaktu ditahan di lokap Balai Polis Sungai Senam.

“Sewaktu saya ke lokap untuk berjumpa dengannya pada 25 September lalu, saya dapati ada kesan luka di bahagian atas bibir kirinya serta memberitahu perutnya sakit akibat ditumbuk. Selain itu, dia juga dibawa ke Balai Polis Bercham dan dipukul di sana,” dakwanya.

Dia ditemui selepas membuat laporan polis berhubung insiden itu di Balai Polis Bercham di sini. Laporan polis pertama dibuat di balai sama pada Rabu lalu.

Dalam perkembangan sama, dia turut terkejut apabila anaknya dibawa ke hospital pada jam 1 pagi oleh anggota polis yang menahan anaknya.

“Pegawai polis terbabit menggunakan kuasa mengambil anak saya dari lokap dan membawanya ke hospital sedangkan anggota polis yang sepatutnya bertanggungjawab adalah pegawai penyiasat,” katanya.

Bapa kepada tujuh anak itu berkata, anaknya mengaku tidak melakukan jenayah dan dibebaskan Khamis lalu selepas tempoh reman tamat.

“Bagaimanapun, dia berada dalam keadaan trauma dan masih sakit di bahagian belakang badan dan gigi,” katanya.

No comments:

Post a Comment