Search This Blog

Loading...

Monday, October 3, 2016

Cucu nampak 'kucing besar'




HARIMAU yang dijumpai di bawah rumah peneroka. FOTO ihsan penduduk



Noor Ainum Ibnu Hajar Abu Seman
am@hmetro.com.my


Jerantut: Penduduk FELDA Kota Gelanggi 3, di sini, gempar apabila apabila dikejutkan dengan kehadiran harimau di bawah rumah seorang peneroka, di sini, hari ini.

Dalam kejadian 7.30 pagi itu, kehadiran harimau itu disedari cucu penduduk yang tinggal berhampiran rumah peneroka terbabit.

Ramli Othman, 60, berkata, sebaik dimaklumkan oleh cucunya yang berusia 10 tahun mengatakan ada kucing besar, dia dan seorang rakan segera meninjau lokasi yang dimaklumkan.

"Disebabkan keadaan ketika itu masih samar dan gelap, saya masuk semula ke dalam rumah untuk mengambil lampu suluh sebelum mengajak rakan yang kebetulan baru pulang dari kedai makan untuk sama-sama memeriksa.

"Sebaik menghampiri rumah jiran, kami tidak melihat kelibat kucing besar tetapi dikejutkan dengan ngaumannya dari bawah rumah jiran," katanya ketika ditemui Harian Metro.

Katanya, sebaik mendengar ngauman itu, dia segera meminta seorang jiran untuk menghubungi Angkatan Pertahanan Awam Malaysia (APM) yang kemudian tibajam 9.30 pagi.

Harimau berkenaan kemudian berjaya ditangkap dan dimasukkan dalam sangkar oleh Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (PERHILITAN) Pahang yang tiba selepas dimaklumkan oleh anggota APM.
Artikel ini disiarkan pada : Isnin, 3 Oktober 2016 @ 3:36 PM

No comments:

Post a Comment