Search This Blog

Tuesday, September 6, 2016

Si Hitam pintar




NG bersama anjingnya, Xiao Hei menunjukkan lokasi penemuan bayi lelaki.

Nurul Hidayah Bahaudin
nurul.hidayah@hmetro.com.my


Sentul: “Jika saya lambat menjumpai bayi itu, mungkin dia tidak selamat,” kata pelajar sekolah menengah, Ng Choong Xu, 16, yang menjumpai bayi lelaki di dalam longkang berhampiran rumahnya di Jinjang Tambahan, di sini, Sabtu lalu.

Menurutnya, anjing peliharaannya menyalak kuat menyebabkan dia segera memeriksa kawasan sekitar rumah sebelum menemui bayi itu jam 10 pagi.

Ng berkata, ketika kejadian dia bersama ibu saudaranya sebelum terdengar salakan anjing di luar rumah mereka.

“Saya berasa ada sesuatu berlaku menyebabkan ia menyalak dan membuat pemeriksaan di kawasan sekitar. Saya berjalan 100 meter memeriksa apa yang menyebabkan anjing saya Xiao Hei (Si Hitam) menyalak.

“Semakin hampir dengan longkang itu, saya mendengar tangisan dan menjumpai bayi lelaki berhampiran kotak di longkang itu,” katanya.

Metro Ahad kelmarin melaporkan bayi lelaki itu ditemui dalam keadaan masih bertali pusat serta uri.

Laporan itu menyatakan bayi bernasib baik tidak menjadi mangsa anjing liar namun ia tidak merujuk anjing peliharaan Ng.

Ng berkata, dia segera membawa bayi itu bersama kotak keluar dari longkang kerana bimbang keselamatannya sebelum menghubungi polis untuk tindakan lanjut.

Katanya, dia bersyukur kerana tindakan anjingnya menyelamatkan bayi itu.
Artikel ini disiarkan pada : Selasa, 6 September 2016 @ 11:42 AM

No comments:

Post a Comment