Search This Blog

Loading...

Thursday, August 4, 2016

Dapat komisen hampir RM1 juta

Oleh AQMAR ALLADAD

CHIN WAH


KUALA LUMPUR – Mahkamah Sesyen di sini semalam diberitahu bahawa bekas Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur (JSJKL), Datuk Ku Chin Wah menerima komisen berjumlah RM931,500 dalam urusan jual beli dua hartanah di Bukit Bintang.
Bekas Timbalan Ke­tua Polis Kuala Lumpur, Datuk Khoo Ah See, 73, berkata, Chin Wah menerima wang itu kerana membantunya mendapatkan individu yang mahu menjual hartanah tersebut iaitu sebuah bangunan kosong dan hotel kepada ahli perniagaan dalam bidang makanan dan minuman, Datuk Seri Kok Kuan Hwa.
“Pada tahun 2009, Kuan Hwa hubungi saya sama ada kenal siapa yang mahu jual bangunan di Jalan Bukit Bintang sebab dia hendak membuka perniagaan di sana. Saya beritahu saya akan cuba tengok siapa yang hendak jual.
“Salah seorang yang saya tanya ialah Chin Wah. Pada hemat saya, dia seorang pegawai yang masih berkhidmat mungkin dia kenal orang. Kira-kira tiga bulan selepas itu, Chin Wah meng­hubungi saya, bagi nombor telefon seorang lelaki India bahawa ada sebuah bangunan mahu dijual di Jalan Bukit Bintang,” kata Ah See yang juga saksi pendakwaan ketujuh dalam perbicaraan hari kelima kes tersebut.
Dalam sesi pemeriksaan utama oleh Timbalan Pendakwa Raya, Budiman Lutfi Mohamed, Ah See turut memberitahu, bangunan kosong yang ingin dijadikan Hotel Izumi bernilai RM5.5 juta manakala sebuah hotel bernama Fortuna pula bernilai RM98 juta.
Jelas Ah See, Kuan Hwa memberitahunya akan memberinya satu peratus daripada harga jualan bangunan tersebut.


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2016&dt=0804&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_09.htm#ixzz4GKgAaLdW 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment