Search This Blog

Saturday, March 5, 2011

Curi motosikal remaja kena bon

SH

IPOH –Seorang remaja dikenakan bon berkelakuan baik selama dua tahun dengan cagaran RM2,000 setelah mengaku salah atas tuduhan mencuri motosikal di hadapan sebuah premis di Taman Mewah, Batu 8 di sini, tahun lalu.

Mohammad Faruk Mohd Yusof, 22, didakwa melakukan kesalahan berkenaan antara jam 2.20 hingga 2.30 pagi pada 25 Jun tahun lalu dengan mencuri motosikal jenis EX-5 bernombor plat AEG 7770 milik Saaidah Abdul Hamid, 35.

Atas kesalahan itu, Mohammad Faruk didakwa melakukan kesalahan yang boleh dihukum di bawah Seksyen 379 A Kanun Keseksaan yang memperuntukan hukuman tidak kurang satu tahun penjara dan tidak lebih 7 tahun dan denda.

Bagi pertuduhan pilihan, Mohammad Faruk juga dituduh memiliki harta curi di tempat pelupusan sampah, Tanjung Rambutan kira-kira jam 5.30 petang pada 26 Jun 2010 dengan memiliki Honda EX-5 dengan nombor plat G 70 yang dipercayai telah dipatahkan dengan sengaja.

Atas kedua-dua tuduhan itu, tertuduh boleh dikenakan hukuman lima tahun penjara atau denda atau kedua-duanya sekali dan jika harta itu kenderaan bermotor atau mana-mana komponennya, atau enam bulan penjara dan tidak lebih lima tahun dan denda.

Timbalan Pendakwa Raya, Muhammad Al-Hirzan Mahammad Akhir mencadangkan agar hukuman minimum enam bulan penjara dikenakan kepada Mohammad Faruk atas semua kesalahan tersebut.

Bagaimanapun, peguam belanya memohon agar hukuman dikurangkan berdasarkan Mohammad Faruk masih berusia 21 tahun ketika kejadian dan pada ketika ini tertuduh sudah memulakan persekolahan di sebuah sekolah agama.

Majistret Nurul Intan Fareena Zainal Abidin, kemudiannya menetapkan Mohammad Faruk dikenakan bon untuk berkelakuan baik dengan jaminan berjumlah RM2,000.

No comments:

Post a Comment