Search This Blog

Loading...

Wednesday, August 11, 2010

940 cerun berdepan risiko runtuh



Oleh Ramli Ibrahim

2010/08/11

LOJING: Kementerian Kerja Raya mendapati 940 atau 20 peratus daripada 4,700 cerun didaftarkan di semua jalan persekutuan seluruh negara, berdepan petanda kritikal, ter-masuk boleh runtuh dan perlu diselenggara secepat mungkin. 

Serentak itu, kementerian mengarahkan Cawangan Kejuruteraan Cerun Jabatan Kerja Raya (JKR) mendaftarkan segera baki 11,300 cerun lagi, bagi memudahkan analisis mengenalkan pasti tahap kritikal dialaminya sebelum terdedah kepada risiko kejadian runtuh.
Menterinya, Datuk Shaziman Abu Mansor, berkata perkara itu dilihat sebagai keutamaan bagi menyelamatkan jalan terbabit dan mengelak lebih banyak kos ditanggung kerajaan jika lewat diselenggara.
Beliau berkata, jika keadaan itu berlaku, kos pembaikan cerun yang runtuh akibat pelbagai kelemahan dialaminya termasuk struktur tanah, longkang dan perparitan tidak teratur akan menyebabkan kos meningkat 10 kali ganda. 

Maknanya, kita tidak boleh biarkan mana-mana cerun berkeadaan kritikal dan perlu mengambil langkah segera untuk kerja penyelenggaraan atau pembaikan supaya tidak menimbulkan masalah kepada pengguna. 

Kita akan teliti semua perkara ini untuk menjaga jalan raya negara ini daripada berdepan dengan risiko cerun runtuh katanya kepada pemberita selepas meninjau kerosakan Jalan Gua Musang Lojing termasuk beberapa tempat berlaku keruntuhan cerun, di sini, semalam. 

Hadir sama Ketua Pengarah JKR, Datuk Seri Judin Abdul Karim dan Pengarah Cawangan Kejuruteraan Cerun JKR, Prof Datuk Dr Ashaari Mohamad. 
Shaziman mengakui kejadian cerun runtuh yang banyak berlaku di Jalan Gua MusangLojing adalah disebabkan takungan air hujan yang banyak pada musim tengkujuh dan terdedah kepada risiko berkenaan. 

Katanya, kementerian juga mengkaji menggunakan pelbagai kaedah baru bagi pembinaan jalan kawasan berbukit tinggi bagi mengelak risiko cerun runtuh seperti yang kebanyakan berlaku sekarang ini. 

Kita mungkin akan cuba elak daripada membina jalan di tepi cerun, sebaliknya lebih baik membina terowong jika bukit itu tinggi atau membina jambatan yang dianggap lebih selamat walaupun peringkat awalnya kos tinggi sedikit.

No comments:

Post a Comment